Jak ćwiczyć nurkowanie na bezdechu?

Jak ćwiczyć nurkowanie na bezdechu?

Nurkowanie na wstrzymanym oddechu to sport, który wymaga lat treningu. Każdy, kto poważnie traktuje ten sport, musi zdawać sobie sprawę, że aby osiągnąć dobre wyniki, trzeba być odpowiednio przygotowanym fizycznie i psychicznie. Skąd mam wiedzieć, jak trenować? Przed przygotowaniem konkretnego planu treningowego powinniśmy zrozumieć fizjologiczny mechanizm oddychania oraz krótko- i długoterminowe mechanizmy adaptacyjne. Więc co to jest oddychanie? Oddychanie jest automatyczne, ale można je świadomie kontrolować.

Pierwszym bodźcem, który uruchamia automatyczny aparat oddechowy i zachęca ludzi do wdychania powietrza, jest wzrost ilości dwutlenku węgla we krwi. Należy jednak pamiętać, że stan ten nie jest synonimem niedotlenienia. Najpierw aktywuj ten mechanizm, ponieważ duża ilość CO2 we krwi nie przyniesie zagrożeń, takich jak zmniejszona zawartość tlenu. Taka wiedza jest bardzo przydatna dla nurków na wstrzymanym oddechu. Reakcja na wzrost dwutlenku węgla mówi nam, że powinniśmy oddychać powietrzem, ale po zrozumieniu mechanizmu ostrzegawczego wiemy, że możemy wydłużyć okres bezdechu o pewien czas, aż do rzeczywistego braku tlenu. Kurs na nurka uczy podstawowych zasad tej dyscypliny sportu, w tym umiejętności nurkowania na bezdechu. Nurkowanie pod wodą może odprężyć umysł i ciało oraz oczyścić umysł, nie różniąc się niczym od medytacji. Jednak należy stosować się do kilku zasad, które zapewnią pełne bezpieczeństwo. Mowa tu o nurkowaniu pod okiem zaufanego partnera, czy nie nurkowaniu w tym samym czasie z partnerem.

 

Jak ćwiczyć nurkowanie na bezdechu?Zawsze słuchaj swojego organizmu

Oczywiście ważne jest, aby nie ignorować znaków, które daje nam nasz organizm. Według fizjologów, czas potrzebny do wyrównania ciśnienia gazowego tlenu i dwutlenku węgla wynosi 0,25 s, co oznacza, że w tym czasie krew musi mieć kontakt z powietrzem pęcherzykowym, aby zawartość gazu osiągnęła równowagę. Stan fizjologiczny (O2-100 mmHg, CO2-40 mmHg). Jednak względnie bezpieczni jesteśmy dopiero po około 30 sekundach od rozpoczęcia oddychania po okresie bezdechu. Pamiętaj jednak, że odruchowa reakcja na niedotlenienie będzie opóźniona, tak zwany odruch Cushinga, czyli przepływ krwi przez mięśnie i naczynia krwionośne jest zmniejszony i kierowany jest do mózgu. Zwykle wiąże się to z utratą przytomności i może zakończyć się fazą bezdechu.

 

Tajniki układu krążenia

Chcąc nauczyć się podstaw treningu oddechowego, powinieneś także rozumieć układ sercowo-naczyniowy i transport gazów przez krew. Transport tlenu i dwutlenku węgla musi być inny, co jest bardzo ważne. Tlen jest usuwany głównie poprzez połączenie z hemoglobiną, natomiast dwutlenek węgla rozpuszcza się w osoczu i występuje w postaci słabego kwasu węglowego. W rezultacie może dojść do sytuacji, w której odpowiednia ilość O2 zwiększy CO2, a prawidłowa ilość CO2 zmniejszy ilość tlenu. Dzięki temu możemy wykonywać treningi mające na celu poprawę tolerancji na niedotlenienie czy zwiększenie ilości CO2 we krwi, tzw. zakwaszenie krwi. Mechanizmy adaptacji organizmu do bezdechu i niedotlenienia można podzielić na krótko- i długoterminowe Mechanizmy adaptacji krótkoterminowej to te, które pozwalają nam wydłużyć czas trwania bezdechu podczas powtarzanych lub serii bezdechów.

 

Szkolenia nurkowe 

Podstawową wiedzę o nurkowaniu na bezdechu można opanować na basenach miejskich i basenach otwartych. Istnieje kilka systemów szkoleniowych. Ich metody treningowe są różne, ale szkolenie podstawowe zwykle przebiega według tego samego schematu. Najpierw musisz nauczyć się teorii nurkowania na bezdechu, a następnie rozpocząć lekcję w wodzie. Pierwszym krokiem jest opanowanie prawidłowych technik oddychania, podstawowej wiedzy na temat bezpieczeństwa w wodzie oraz technik pływania i płetw nurkowych. Istnieje wiele szkół nauki nurkowania na bezdechu. Różnica w treningu jest całkowicie znikoma. Dlatego na początkowym etapie najlepiej nie wybierać systemu, ale wybrać odpowiedniego trenera. Podstawowe umiejętności można opanować w basenie, a następnie doskonalić na otwartej wodzie. Najlepsze warunki do treningu panują na Sri Lance, gdzie temperatura wody wynosi około 28 ° C, widoczność 30-50 metrów i nie ma fal. Dostępna głębokość pozwala ćwiczyć zarówno początkującym, jak i profesjonalistom.

 

Niezbędny sprzęt

Głównym wyposażeniem są maski, płetwy, fajki i kombinezony – to wszystko wystarczy do treningu i nurkowania amatorskiego. Potrzebna jest maska, aby zapewnić przestrzeń powietrzną między oczami a wodą. Nie tylko chroni oczy przed podrażnieniami, ale także znacznie poprawia widoczność. Dodatkowo dzięki zastosowaniu specjalnego „nosa” maska może wyrównać ciśnienie wokół oczu w odniesieniu do głębokości zanurzenia. Płetwy wzmacniają nogi i sprawiają, że pływanie jest szybsze i bardziej energooszczędne. Musisz wybrać ich rozmiar i sztywność. Płetwy nie powinny przeszkadzać ani odbijać się. Aby poruszać się pod wodą, zaleca się wybieranie bardziej miękkich modeli – są one wygodniejsze. Jeśli chcesz nurkować głębiej i profesjonalnie – powinieneś kupić twarde płetwy.