Kiedy wykorzystuje się wyspy handlowe?

Wyspa handlowa to rozwiązanie, na które decydują się coraz częściej nie tylko niewielkie sklepiki, ale też całkiem duże firmy. Wynika to z wielu zalet takiej konstrukcji oraz wysokiego potencjału marketingowego, który wiąże się z inwestycją. W dzisiejszym tekście sprecyzujemy, czym dokładnie jest wyspa handlowa, podpowiemy, kiedy warto ją kupić, a kiedy wynająć oraz wyjaśnimy, dlaczego to rozwiązanie cieszy się niesłabnącą popularnością.

Czym są wyspy handlowe i jakie branże z nich korzystają?

Można je znaleźć właściwie w każdej galerii handlowej. Najczęściej ustawione są na środku alejki, chociaż można spotkać się również z wyspami ustawionymi nieco bardziej na uboczu. Poleca się jednak ustawiać je w miejscach, w których dziennie pojawia się dużo ludzi, a więc w środkowych częściach głównych przejść galerii. Takie usytuowanie sprawia, że przechodnie zauważą stoisko: w najgorszym wypadku jedynie rzucą na nie okiem, a w najlepszym, zatrzymują się, żeby zrobić zakupy lub skorzystać z usługi. W tym miejscu warto wspomnieć, że wyspy handlowe wykorzystywać można w różnych celach.

Pierwszy to regularna sprzedaż. Wyspy handlowe często są punktami, w których można nabyć różnego rodzaju kosmetyki, kupić świeżo wyciskane soki i inne produkty gastronomiczne, nabyć akcesoria do telefonu, prezenty okolicznościowe, czy niewielkie produkty, służące do wystroju wnętrz. Nierzadko wyspy pozwalają świadczyć też drobne usługi. Natknąć się można więc na punkty, w których wykonuje się niewielkie przeróbki krawieckie czy większe wyspy, wyposażone w siedziska dla klientów i oferujące manicure. Dużą popularnością cieszą się również takie usługi jak dorabianie kluczy czy pakowanie prezentów. Jak widać z powyższych przykładów, wyspy handlowe idealnie sprawdzą się w każdej branży. Warto zaznaczyć, że wykorzystują je nie tylko niewielkie sklepiki.

Reklamowanie sklepu stacjonarnego z pomocą wysp handlowych

Na reklamę tego typu nierzadko decydują się większe przedsiębiorstwa. Dzięki nim mogą bezpośrednio zaprezentować klientom działanie sprzętu, który jest oferowany w sklepie regularnych rozmiarów w innym miejscu galerii (lub np. tylko w sprzedaży internetowej). Klient może więc na własne oczy zobaczyć produkt, sprawdzić jego działanie i skorzystać z wiedzy profesjonalnego sprzedawcy. Przedsiębiorstwa decydujące się na takie wykorzystanie wysp handlowych najczęściej wybierają nie kupno, a wypożyczenie konstrukcji.

Wyspy handlowe nie tylko pełnią rolę swoistych show roomów, zapoznając potencjalnych klientów z produktami danego sklepu. Sprawdzą się również w okresach wzmożonej sprzedaży, a więc przed Bożym Narodzeniem, Walentynkami, Sylwestrem itp. W takich sytuacjach sklepy decydują się na umieszczenie w asortymencie wysp handlowych tematycznych produktów, idealnie spełniających aktualne zapotrzebowanie klientów.

Ogromny wybór dóbr oferowanych w galerii często wpływa na to, że sukces osiągnie ten sklep, który pierwszy rzuci się w oczy odbiorcy. Dzięki wyspom handlowym przechodnie nie muszą szukać np. walentynkowego prezentu w sklepach, bo ta oferta „wychodzi” do nich, podczas przechadzania się klientów  alejką centrum handlowego.

Kwestie ekonomiczne – kupno czy wynajem wysp handlowych?

Cena wynajmu powierzchni pod wyspę różni się w zależności od galerii handlowej. Na warunki wpływa m.in. wielkość powierzchni, położenie wyspy oraz czas trwania umowy. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretne warunki, będziemy musieli zdecydować się między kupnem a wynajęciem wyspy handlowej.

Ta pierwsza opcja polecana jest firmom o pewnych dochodach i o planie biznesowym, zakładającym dłuższa obecność na rynku. Jeśli wyspa ma wiązać się z regularną działalnością, a nie sezonową sprzedażą, kupno będzie bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż wynajem. W takim scenariuszu nie musimy martwić się o regularną opłatę za wyspę i jedynym obowiązkiem są rozliczenia z galerią handlową, w której wynajmujemy przestrzeń.

Mniejsze firmy lub po prostu przedsiębiorstwa, które dopiero rozpoczynają swoją działalność, częściej decydują się na wynajem wysp handlowych. To bezpieczne rozwiązanie, bo zamiast jednej dużej inwestycji, płacimy co miesiąc stosunkowo niewielką kwotę. W razie jakiegokolwiek niepowodzenia biznesowego, wystarczy zrezygnować z wynajmu. Warto wspomnieć również, że przedsiębiorstwa, które dopiero raczkują, często mogą po prostu nie mieć środków na zakup konstrukcji. Jej wynajem jest wtedy jedynym sposobem na „rozkręcenie” swojego biznesu oraz na, ewentualne, zakupienie wyspy w przyszłości.

Wyspy handlowe to nie tylko skuteczny sposób na rozpoczęcie działalności usługowej; to również idealne rozwiązanie, jeśli chcemy prowadzić długoterminową sprzedaż lub zwiększyć obroty sklepu stacjonarnego, który wcale nie musi mieć swojej siedziby w galerii. W każdym z tych przypadków warto zadbać o to, aby wyspa była swoistą wizytówką naszego przedsiębiorstwa. Oprócz funkcjonalności należy więc zadbać również o atrakcyjną prezentację wizualną. Dzięki temu z większym sukcesem wyróżnimy się na tle konkurencji.