Co mówi ortopeda o haluksach – jak zapobiegać?

Co mówi ortopeda o haluksach - jak zapobiegać?

Haluks to odchylenie palucha stopy na zewnątrz. Głównym objawem tej choroby zwyrodnieniowej jest wypukłość kości (egzostoza) w pobliżu pierwszego palca. Ortopeda o haluksach mówi, jako o skrzywieniu stawu śródstopno-paliczkowego pierwszego palca, gdy paliczki dużego palca są ustawione względem siebie pod kątem i pojawia się deformacja palucha koślawego stopy. Która zmienia się w czasie, staje się bardziej płaska, rozszerza się. Stopa nabiera brzydkiego kształtu, trudniej jest założyć buty.


Główne cechy palucha koślawego – haluksa

  • Kąt odchylenia paluch jest większy niż 10 stopni
  • Wybrzuszenie (guzek) po wewnętrznej stronie stawu śródstopno-paliczkowego
  • Przekrwienie, obrzęk kości i bolesność
  • Spłaszczenie łuku stopy
  • Odciski
  • Ograniczenie ruchomości stopy.


Co mówi ortopeda o haluksach jak im zapobiegać?

Istnieją pewne środki zapobiegawcze, które mogą zapobiec tworzeniu się zniekształcenia kości palucha (do 70% kobiet cierpi na tę dolegliwość), na początkowych etapach można zatrzymać postęp choroby. Zdaniem ortopedy każda kobieta może uniknąć tego problemu, ale pod warunkiem, że już w młodości o tym pomyśli i podejmie starania, aby temu zapobiec.

Ortopeda podaje zalecenia, które pozwolą zapobiegać tworzeniu się haluksa (paluch koślawy)

Konieczne jest utrzymanie normalnej wagi, ponieważ nadmierne kilogramy znacznie zwiększają obciążenie stóp i powodują deformację palców. Z menu wykluczone muszą być pikantne i słone potrawy, ograniczona ilość węglowodanów, roślin strączkowych i słodyczy.Trzeba kłaść nacisk na owoce i warzywa. Niewłaściwe odżywianie nie powoduje bezpośrednio haluksa, ale zaostrza problemy, które się stopniowo nasilają. Gimnastyka stóp to dobry sposób przeciwdziałający haluksom.

Proste, ale bardzo skuteczne ćwiczenia na palce trwające 5-10 minut:

  • Zbierać palcami stóp małe przedmioty (ołówki, kostki, kulki, kartki papieru) z podłogi
  • Chodzić na palcach i piętach
  • Rysować palcami w powietrzu lub na piasku (podłodze)
  • Wyprostować pognieciony materiał palcami
  • Rozsunąć palce tak szeroko, aby się nie dotykały i trzymać je w tej pozycji, przez co najmniej minutę
  • Chodzić boso po nierównych powierzchniach
  • Toczyć butelkę wody stopami
  • Ściskać piłkę stopami

Głównym warunkiem gimnastyki jest jej regularność. Podczas codziennych ćwiczeń wzmacniane są mięśnie i więzadła stopy.

Masaż stóp – proste a skuteczne

Jeśli nie ma możliwości skorzystania z masażu stóp u specjalisty, można nauczyć się podstawowych ruchów masażu i wykonać własny masaż. Pocieranie stopy i każdego palca, stukanie w nie na przemian z ruchami głaskania, nacisk i główny wysiłek należy skierować na wewnętrzną powierzchnię podeszwy. Same palce należy masować od czubków do stopy. Podczas masażu ręce powinny być ciepłe i suche. Ortopeda zaleca masować stopy, co najmniej dwa razy dziennie – rano i przed snem. Pożądane jest zakończenie masażu poprzez zgięcie i wyprostowanie palców.

Zobacz również:


Kąpiel stóp zdaniem ortopedy jest dobrym sposobem zapobiegawczym w przypadku haluksów

Ciepłe kąpiele są dobre dla odprężenia i ukojenia mięśni nóg. Będą miały szczególnie doskonały efekt po dużym obciążeniu nóg. Do wody można dodać zioła, sól, sodę. Ciepłą wodę można wymieniać na przemian z zimną wodą, wtedy uzyska się doskonały efekt zapobiegawczy. Po zakończeniu zabiegu stopy należy umyć chłodną wodą, a podeszwy i palce delikatnie przetrzeć twardym (a cukrzycy miękkim) ręcznikiem.

Wybór odpowiednich butów to doskonała profilaktyka przeciw haluksom

Ważne jest, aby móc wybrać odpowiednie obuwie, na co dzień. Konieczne jest zrezygnowanie z codziennego noszenia butów na wysokim obcasie z wąskimi palcami. Ładne, ale niewygodne buty mogą być odpowiednie tylko na specjalne okazje. Obuwie codzienne powinno mieć stabilny obcas – nie wyższy niż 4-5 cm, z zaokrąglonym noskiem, z miękką i podatną na zginanie podeszwą. Ortopeda zawraca szczególną uwagę na dobór obuwia tym osobom, które cały dzień spędzają na nogach – buty powinny być wygodne, wysokiej jakości, wykonane ze skóry naturalnej, pozwalającej stopom oddychać. Wskazane jest, aby wybrać obuwie ortopedyczne lub buty z indywidualnie dopasowanymi wkładkami. Należy pamiętać, że buty trzeba kupować wieczorem, kiedy noga jest jak najszersza.

Wkładki ortopedyczne na indywidualne zamówienie

W każdym wieku konieczne jest noszenie wkładek ortopedycznych, które wspierają łuk stopy i odciążają palce, redukując nacisk na stopę. Niektóre centra ortopedii posiadają specjalny aparat, który bada dynamikę stopy i identyfikuje wszystkie jej obszary problemowe. Wkładki stworzone przy użyciu innowacyjnej technologii, doskonale sprawdziły się na całym świecie. Ortopeda nie tylko dobierze optymalną konfigurację wkładki, ale w przyszłości ją poprawi. Ważne! Nie można używać cudzych wkładek!

Specjalne ortezy na stopę zapobiegające tworzeniu się haluksów

Ortopeda uważa za przydatne stosowanie specjalnych przekładek międzypalcowych, które umieszcza się między kciukiem a drugim palcem. Istnieją różne rodzaje wkładek ochraniających stopy przed odciskami. W gabinecie ortopedycznym znajduje się szeroką gamę różnorodnych urządzeń do wzmacniania łuku stopy i utrzymywania palucha w miejscu. Uprawiając sport nie należy zapominać o zabezpieczeniach i specjalnych butach.

Odpoczynek dla stóp jest sprawdzoną profilaktyką przeciw zniekształceniu stopy – paluch koślawy

Pytając ortopedę o haluksy i o to jak im zapobiegać, specjalista zawsze wskazuje na znaczenie odpoczynku stóp. Dlaczego?  Jest on szczególnie ważny po dużym obciążeniu stóp w ciągu dnia. Jeśli praca wymaga ciągłego przebywania w pozycji stojącej, należy w regularnych odstępach czasu rozgrzewać nogi (opuścić i podnieść palce itp.). Jeśli to możliwe, okresowo dawać nogom wytchnienie – usiąść i podnieść nogi a jeszcze lepiej w pozycji leżącej unieś nogi nad głowę na 15-20 minut. W pracy warto mieć wygodne buty.